ریچ اسنیپت چیست؟

ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت ها به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند. با این وجود، موتورهای جستجوی اصلی پا را یک قدم فراتر گذاشته و از این اطلاعات برای نمایشِ بهتر نتایج جستجو استفاده می کنند تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.


در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.

زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. حال این اطلاعات می تواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، یک تجارت یا هر چیزی باشد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و اوا را به سمت سایت شما هدایت کند.

ریچ اسنیپت چیست؟ | چرا باید از ریچ اسنیپت استفاده کرد؟

در تصویر بالا لینکی از سایت نوین را در نتایج جستجو مشاهده می کنید. ستاره هایی که در زیر لینک قرار دارند، امتیازی است که کاربران به این صفحه داده اند. همچنین، همانطور که می بینید ۲۲ نفر به این صفحه امتیاز داده اند. این یک نمونۀ رایج استفاده از ریچ اسنیپت است.

نمونه ریچ اسنیپت استفاده شده در سایت Apple

در تصویر بالا لینک اپلیکیشن استار باکس در آیتونز اپل را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید در زیر این لینک، امتیاز کاربران به همراه تعداد رای ها، قیمت و سیستم عامل مورد استفاده، مشخص شده است.

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر موتورهای جستجو، سه نوع محتوای نشانه گذاری شده را تشخیص می دهند:

  • Microdata
  • Microformats
  • RDFa
حتما بخوانید:  پیج رنک چیست؟ - آموزش افزایش پیج رنک گوگل

هر ۳ نوع محتوا از زبان HTML پشتیبانی می کنند و در حقیقت به کمکشان می توان محتوای یک صفحۀ وب را برچسب گذاری کرد. باید گفت که Microdata مرسوم ترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت هاست. البته تگ های Open Graph و کارت های Twitter نیز نوعی دادۀ نشانه گذاری محسوب می شوند، اما نمی توان از آنها به جای ریچ اسنیپت ها استفاده کرد.

برای نوشتن این نوع داده، نیازی به یادگیری زبان HTML ندارید. این کدها بسیار ساده هستند و معمولاً به صورت آماده در اینترنت وجود دارند.

انواع ریچ اسنیپت ها

از ریچ اسنیپت ها (یا همان داده های نشانه گذاری شده) می توانید به روش های مختلفی در سایت خود استفاده کنید:

Breadcrumbs

در این نوع ریچ اسنیپت، به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده می شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.

ریچ اسنیپت Breadcrumb

نقد و بررسی

شما می توانید برای نقد و بررسی یک محصول یا یک فیلم از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما می توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می توانید مجموعی از آنها را نشان دهید. این نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین می توانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.

استفاده از ریچ اسنیپت برای نقد و بررسی محصولات

اشخاص

شاید شما هم متوجه شده باشید، زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص مذکور برایتان نمایش داده می شود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارکنان تان پروفایل ساخته اید، شما هم می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ریچ اسنیپت می تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.